از کاشی منابع google.com (website)
درون قلعه اردشیر قطعاتی از کاشی به دست آمدهاست. هفدهمین و هجدهمین کاشی ماندگار در نخستین سالمرگ داوود رشیدی، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بر سردر خانه او و همسرش احترام برومند نصب شد. میزان صادرات کشمش استان قزوین در سالهای اخیر از رشد چشمگیری برخوردار بوده و این استان بخش زیادی از تولیدات خود را به کشورهای ترکیه، امارات، آلمان، لهستان، روسیه، مجارستان، رومانی، عراق، جمهوری چک، اتریش، ایتالیا، بلغارستان، تایوان، اکراین و ارمنستان صادر میکند. خط کوفی تزیینی بر خلاف نوع ساده و تحریری که تابع اصول و قواعد معینی در نگارش حروف میباشد، هیچ قاعده مشخصی ندارد و کاربرد تزیینی بهکلی شکل حروف را دستخوش تغییر میکند. مشکل اساسی کوفی تزیینی در تمامی شعبات فراوانش، خواندن آن است؛ که به سبب افراط در جنبه تزیینی، این خط پیچیده و مشکلخوان شدهاست تا جایی که حتی برای قرینهسازی و ایجاد فضای مطلوب تزیینی، در شکل حروف تصرف کرده و به نقاشی و رسامی متوسل شدهاند، گاه حروف در میان انبوهی از شاخ و برگ و گل یا تزیینات هندسی قرار میگیرد چنانکه در نظر اول نوشته به صورت تودهای از گل و گیاه جلوه میکند.
«تمثیلی که مساجد ایرانی از صورت مثالی پرستشگاه آسمانی ارائه میدهند، با تعریضهای ساختاری به رقم ۱۲ که عدد کلیدی ریاضیات عرفانی شیعه اثنی عشری است، دقت بیشتری پیدا میکند.» تحلیل ساختار مسجد و فضای ریاضی آن باعث شده که شاخصهای بسیاری نمادین شود؛ مثلاً کتیبهٔ شاه طهماسب اول که گرداگرد ایوان جنوبی قرار دارد، نام ۱۴ معصوم را دربردارد؛ یا سعید قمی با سنجش ۱۲ زاویهٔ مکعب کعبه نام ۱۲ امام را سنجیده و این نکتهٔ پنهانی را دریافتهاست. مخزن آن همانند اکثر آبانبارهای موجود در گراش، دایرهای شکل بوده و مصالح استفاده شده در آن از ساروج است. خط کوفی بیشتر متشکل از خطوط مستقیم و زاویهدار است و کمتر خمیدگی یا دور در آن مشاهده میشود، اغلب شیوههای نگارش این خط با حرکتهای عمودی و افقی ممتد و بلندی همراه است. این رواق هفت صفه دارد که سه صفه آن به طرف دارالسیاده و سه صفه به طرف دارالسلام و یک صفه به طرف مسجد گوهرشاد و این صفهها به استثناء یک صفه باز شده و ارتباط بین دارالحفاظ و رواق دارالسیاده و دارالسلام و مسجد برقرار شده و زوار از آنها رفتوآمد دارند و کف آن با سنگ مرمر مفروش و دیوارها و سقف آن با روش بسیار زیبائی آئینه کاری شدهاست.
در سه قرن نخستین حکومت اسلامی در ایران، مساجد به شیوهای بسیار ساده و به پیروی از معماری ساسانی ساخته میشد. هنگامیکه اسلام در ایران استحکام یافت مساجد با گنبد ساخته شد گنبد بیشتر در معماری ایرانی نمود پیدا کردهاست. بر اساس کتاب نقش پارسی بر احجار هند معماری چارطاقی و گنبد دار در حوزه تمدنی ایران شکل گرفتهاست. رومیان از نوعی ماده چسب دار به نام سقز در صنعت کشتی سازی استفاده میکردند. از مراسم آیینی ابداعشده توسط جمهوری اسلامی ایران میتوان از پیادهروی جاماندگان اربعین نام برد که در کاشمر از امامزاده سید حمزه تا امامزاده سید مرتضی پیادهروی میگردد. همه مراسم مذهبی ارمنیان، از روز تولد تا مرگ، در کلیسا برگزار میشود. در این دوره از آجر در بسیاری از بناها بهخصوص کاروانسراهای بسیار پیشرفته زمان در شکل درونشهری و برونشهری در یک و دو طبقه با طرحهای بسیار جامع و با اسکلت سازیهای بسیار اصولی و در مواردی نماسازیهای دی انگیز از نقوش انواع گلچینهای خفته و راسته-کلوکبندان-حصیری-جناقی-سم آهویی-گل برگردان-گل انر گل و بسیاری دیگر جهان را عمیقاً متوجه خود ساخته است. خط کوفی ساده یا تحریری همان شیوه قدیمی است که در سدههای اولیه اسلامی بهویژه در دوره امویان بیشتر برای کتابت قرآن بهکار میرفتهاست هرچند مواردی از کاربرد تزیینی این خط نیز بهچشم میخورد و نمونههایی از آن را میتوان بر روی مسکوکات اموی یا در کتیبه مسجد ابن طولون در شهر قاهره متعلق به نیمه دوم سده سوم هجری دید.
مَسجِد یک ساختمان مذهبی برای نیایش و محل گردهمایی مسلمانان است. معاون درگذشته شهرداری اصفهان که مجسمه را دفن کرده بود گفته است تا زمانی که مجوز نصب مجسمه گرفته نشود، آدرسی از محل نگهداری مجسمه نخواهم داد. صاحب نظرانی مثل ساکس این محل را نقارهخانه قلعه تشخیص دادهاند. در قسمت جنوبی قلعه اردشیر صخرهای بلند با ارتفاع زیاد دیده میشود. تپه طاحونه (دییرمان تپهسی): بین رودخانه صبرلو و حاجآقا میباشد که دارای آثار زیاد و بسیار مرموز است. این نائل شدن باحضور و شهودی همراه است که همواره حرکت در مکان و دیدنی از جنس شناخت از لحظه ورود تا به انتها با موحد همس است. بایگانیشده از اصلی در ۲۸ فوریه ۲۰۰۹. بایگانیشده از اصلی در ۳۰ نوامبر ۲۰۲۰. خبرگزاری شهریار. بایگانیشده از اصلی در ۸ مه ۲۰۱۲. ↑ «FarsNewsAgency - خبرگزاری فارس». خبرگزاری کار ایران (ایلنا). زادگاه اولین نمونههای معماری اسلامی ایران را در خراسان دانستهاند، لذا طریق ساخت بناهای این دوران (شامل امویان، عباسیان، طاهریان) به شیوه خراسانی معروف است. معماری سلجوقیان - که به ویژه در مسجد جامع نمود مییابد - ساده و بیپیرایه اما با ظرافت فراوان است. بایگانیشده از اصلی در ۱۸ مه ۲۰۱۹.
اگر دوست دارید این نوشتار را داشته باشید و مایل به دریافت اطلاعات بسیار بیشتر در مورد ژله کاشی لطفا به بازدید از وب سایت ما.