فیلم سینمایی بی همه چیز 2021-11-17
فیلم بی همه چیز؛ روایت ما آدمهای ترسناک به شیوهی ملودرام دیجیکالا مگ
نقش اصلی مرد فیلم ایرانی بی همه چیز را پرویز پرستویی بازیگر توانمند و چهره ماندگار سینمای ایران برعهده دارد. فیلم بی همه چیز پرویز پرستویی در خصوص مردی به نام امیر است که با ورود زنی به نام لی لی به روستای محل زندگیاش، اتفاقات گذشته و رابطهای که او با لی لی داشته برای مخاطب روایت میشود. در روستایی که زندگی مردمانش به معدن زغال سنگ گره خورده است، اهالی چشم انتظار رسیدن زنی هستند که قرار است بعد از سالها به محل تولد خود بازگردد.
اما جلوههای بصری که در ابتدا گیجکننده بهنظر میرسند، با پیشرفت فیلم، هماهنگی پیدا میکنند. صحنهای در جنگلی پر از پوشش خزهای از گیاهان و گلدستههایی از شکوفههای ظریف و گلگون وجود دارد، که سرسبز و دوستداشتنی است و میدرخشد و این یکی از چندین پیروزی قابلتوجه برای بخش طراحی تولید، به رهبری ناتان کرولی است. آنها درست مثل فیلمهای سینمایی پرهزینه، بازیگران قوی و فیلمنامههای دقیق دارند، اما فرصت بیشتری برای پرداخت جزئیات مییابند. و باور کن، بعضی از این مینیسریالها بهقدری عالیاند که بسیاری از فیلمهای تحسینشده در برابرشان رنگ میبازند.
اورکا دیگر فیلم مهتاب نصیرپور در کنار فیلم ایرانی بی همه چیز است که سبب شده در یک سال اخیر مهتاب نصیرپور در سینما پرکارتر از همیشه باشد. اقتباس و بومیسازی یک متن شناختهشده، در نوع خود تصمیم جالب توجهی است و به راه انداختن یک پروداکشن بزرگ و حرفهای نیز رویکردی فراموششده در سینمای ایران. تمام اینها فیلم بی همه چیز را در موقعیتی ویژه قرار میدهد و فرای علاوه کنترل روی جنبههای فنی و تکنیکی اجرا، حفظ تعادل در بیان حس و حال و لحن فیلم شرط اصلی موفقیت قرایی خواهد بود.
مهتاب نصیرپور؛ بازیگر نقش نسرین
در حالی که سلیم تمام تلاشش را میکند تا آکگون را از راه اشتباهی که در آن گرفتار شده نجات دهد، گذشتهای که هیچکدام از شخصیتها از آن فرار نمیکنند، آرام آرام بیرون میآید و در نهایت همه را به نوعی درگیر میکند. این دقیقا همان چیزی است که سریال «آخرین تابستان» را به یک اثر جذاب و غیرقابل پیشبینی تبدیل میکند. لیلا در این مسیر، با عشق و احساسات پیچیدهای روبرو میشود که باعث میشود نه تنها زندگی خود، بلکه زندگی افرادی که در اطرافش هستند نیز تحت تأثیر قرار گیرد. این سفر احساسی لیلا بیشتر از هر چیزی به آزمون عشق، انتقام و در نهایت عدالت میپردازد. آلپرن در سال ۲۰۱۷ با بورجو اوزبرک وارد رابطه شد، اما این رابطه در سال ۲۰۱۸ به پایان رسید.
او همچنین با دامنه وسیع صدایش بارها و بارها در طول فیلم شوخی میکند و نتهای بلند را به جملات ساده تبدیل میکند. الفابا کسی است که از طرد شدن و اندوه به عشق، سختگیری و در نهایت خشم میرسد. به همین دلیل است که با اینکه الفابا شخصیت منفور فیلم محسوب میشود که قرار نیست کسی برایش سوگواری کند، مخاطب بهخوبی او را در قلب خود راه میدهد. حتی کار به جایی میرسد که با تمام شدن فیلم، هیچکس دوست ندارد الفابا به جادوگر بدجنس غرب تبدیل شود. ویژگیهای ذاتی و تکنیکهای بازیگری این دو کاملا متناسب با شخصیتپردازی در فیلمنامه رقم خورده است. این ویژگی در مورد سایر بازیگران فیلم هم صادق است و میتوان از باران کوثری و تیپی که ایجاد کرده یا بابک کریمی و سجادی حسینی در قامت دکتر و پاسبان یا هادی حجازیفر در قامت کدخدای ده و … نام برد.
لینک های دانلود مستقیم فیلم بی همه چیز
این شخصیتها با کمک بازی خوب بازیگران، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و کاملا ملموس است؛ هرچند که در یک دنیای جادویی جریان دارد. غیر از بازیگران عوامل دیگری هم به بار دراماتیک فیلم کمک کرده و احساسات مخاطب را برمیانگیزانند. بسیاری از قطعههای موسیقی هم در طول فیلمبرداری به صورت زنده اجرا شدهاند و این به بازیگران اجازه دادهاست، تا اجرای طبیعی، احساسی و خارقالعادهای داشتهباشند. درحقیقت برای یک فیلم موزیکال که بر اساس داستان جادوگر شهر از ساخته شدهاست، این فیلم احساسات زیادی را به جریان میاندازد.
زمان پخش سریال گلجمال از شبکه جم تی وی (دوبله فارسی) + بازپخش
جین آستن این داستان را در اوایل قرن نوزدهم نوشت، اما موضوعاتش همچنان برای دنیای امروز هم قابلدرک است. این سریال یکی از وفادارترین اقتباسهای این رمان است و دیالوگها مستقیماً از متن کتاب الهام گرفته شدهاند. بعد از پخش این سریال، علاقه به ادبیات جین آستن دوباره اوج گرفت و بسیاری از خوانندگان جدید را به سراغ آثار او کشاند.
در این فیلم همچنین تماشای شخصیتهای رنگارنگ و نامتعارف در حال آواز خواندن، رقصیدن و گاهی پرواز در هوا بدون لباس ابرقهرمانی، سرگرمکننده است. فیلم بی همه چیز محسن قرایی به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی از تاریخ 24 آذر ماه 1400 در سینماها اکران شد. این فیلم که از نمایشنامه مشهور ملاقات بانوی سالخورده اقتباس شده است تا کنون توانسته به فروش حدود دو میلیارد تومان دست پیدا کند.
این اثر که در فهرست فیلم های ایرانی قدیمی معروف قرار میگیرد، در فضایی وهمآور و مرموز در یک عصارخانه قدیمی، فیلمبرداری شده است که بهخوبی حس سردی، تنهایی و سقوط امپراتوری را منتقل میکند. بازیگران بهویژه سوسن تسلیمی و یاسمن آرامی با اجرای درخشان خود، شخصیتها را بهطور کامل زنده کردند و عمق خاصی به فیلم بخشیدند. این اثر بهدلیل مسائل مربوط به حجاب بازیگران زن با مشکلات جدی مواجه شد و مدت زیادی توقیف ماند.
هم اکنون شما میتوانید این فیلم را به صورت قانونی از نما تی وی دانلود کنید. فیلم سینمایی بی همه چیز به کارگردانی محسن قرایی روزهای اکران خود را سپری میکند. پرویز پرستویی بازیگر نقش اصلی این فیلم در صفحه اینستاگرام خود از فروش دو میلیاردی در هفته دوم اکران خبر داد. فیلم تحسین شده جشنواره فجر که نظر منتقدین را به خود جلب کرده بود اکنون توانسته مخاطبین زیادی را با خود همراه سازد. ما در این مقاله شما را با خلاصه داستان، بازیگران و جدیدترین تریلر فیلم آشنا کردیم. نظر شما در مورد فیلم ایرانی بیهمهچیز با بازی پرویز پرستویی و هدیه تهرانی چیست؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاههای پلازا با ما به اشتراک بگذارید.
باران کوثری که در دهه نود به معنای واقعی کلمه به بلوغ در بازیگری رسید و توانست کاراکترهای متفاوت و جذابی را خلق کند، حالا این دهه را با یک نقشآفرینی ماندگار به پایان رسانده است. کوثری در نقش دختری با گریم عجیب و عقبماندگی ذهنی به شدت عالی ظاهر شده و بازی خارقالعادهای از خود به نمایش گذاشته است. چهار نفر، چهار اتومبیل و چهار سرنوشت مختلف که در یک لحظه به هم برخورد میکنند و داستان را به مسیرهای جدیدی هدایت میکنند. یکی از این چهار نفر زینب است که دوست قدیمی قدیر است و در دوران کودکی با او در یتیمخانه بزرگ شدهاند. زینب در آستانه ازدواج با گالیپ تونچ است، اما به دلیل مشکلات گذشته و خانوادهاش که در پلیس بودند، از این تصمیم سر باز میزند. حالا فیروزه باید سخت کار کند تا خانوادهاش را از مشکلات مالی نجات دهد.
دیدگاه در “معرفی کامل و اسامی بازیگران فیلم بی همه چیز”
فیلم ایرانی بی همه چیز پیش تولید خود را از سال 1398 در شهر گرمسار آغاز کرد. بی همه چیز با ژانر درام اجتماعی جلوی دوربین رفت و روایتگر داستانی در دل دهه 40 کشورمان خواهد بود. در کنار این همه انتخاب هدیه تهرانی در برههای درست و در نقشی درست به کمک کار آمده است. تصور اینکه بازیگر زن دیگری در سینمای ایران از این میزان کاریزما و قابلیت برای درخشش روی پرده برخودار باشد چندان شدنی نیست. هدیه تهرانی بازیگر بزرگی از حیث تکنیک و تنوع نقش نیست، اما بازیگر بزرگی از حیث ویژگیهای مطلوب سینمایی است.
اگر از طرفداران بزرگ موسیقی و فیلمهای موزیکال هستید، بدونشک از تماشای شرور لذت بیشتری خواهیدبرد. البته این فیلم نسبت به بسیاری از فیلمهای موزیکال دیگر، موسیقی را به شکلی ملایم بهکار بردهاست. درواقع در این فیلم شما کمتر شاهد قطعات موسیقی طولانی و خستهکننده خواهیدبود. اما در عوض تکیهکلامهای کوتاهی که به صورت آوازی توسط بازیگران اجرا میشود در فیلم، فراوان است و این بههیچوجه زننده نیست.
چگونه رمز روبیکا را برگردانیم (پسوردتان را بازیابی کنید)
در فاصلهای کوتاه رفتار مردم تحت تأثیر این پیشنهاد، با مرد تغییر میکند… این طرح قصه که در متن اصلی مایههای کمدی پررنگی دارد، در این فیلم، در قالب یک درام تاریخی و در بستری بومی بازآفرینی شده است. صدای غنی و مخملی سینتیا اریوو زیر بار طرد شدن و تمسخرهای الفابا میشکند. الفابا که بیشتر توسط پدرش طرد شده و توسط دیگران موردتمسخر قرار میگیرد، از دوران کودکی به بعد با تفاوتهایش مبارزه میکند، یک مشکل وجودی که او را منزوی و عملا در یک حباب سبز استعاری محصور میکند. این یکی از مواردی است که سینتیا اریوو در همان اوایل با نوع بازی و فیزیک بدنی و انزوای قابللمس خود نشان میدهد.
رگبار ازجمله بهترین فیلم های بهرام بیضایی است که در آن به موضوعات پیچیدهای از زندگی اجتماعی پرداخته میشود. فیلم با ورود آقای حکمتی یک آموزگار جدید در مدرسه جنوبی تهران آغاز میشود. او در اولین برخورد با یکی از شاگردانش به نام مسیب که به نوعی نماینده قشر جوان و معترض است، تصمیم میگیرد او را از کلاس بیرون کند. مقاله بهترین فیلمهای بهرام بیضایی را باشو، غریبه کوچک ادامه میدهیم. باشو، پسرکی که در بمباران جنوب ایران خانه و خانوادهاش را از دست داده است، به دنبال سرپناهی امن راهی شمال میشود.
بی همه چیز عنوان فیلم جدید محسن قرایی است که برای جشنواره فجر 99 آماده شده است . هر چند که شیوع کرونا در کشور بارها فیلمبرداری این فیلم را به تعویق انداخت اما روز گذشته اولین تیزر آن نیز منتشر شد . در دوران پیش از انقلاب، فردی خانزاده با نام امیر در یک روستا، بعنوان قاضی محلی فعالیت می کند.
امیر خان (با بازی پرویز پرستویی) بزرگ روستا و مرد مورد اعتماد اهالی است که به همراه همسرش (با بازی مهتاب نصیرپور) مغازه خواربارفروشی را اداره میکند. دختر امیر، آسیه (با بازی لاله مرزبان) معلم مدرسه است و دل در گروه معلم دیگر مدرسه (با بازی پدرام شریفی) دارد. دهدار (با بازی هادی حجازیفر)، دکتر (با بازی بابک کریمی) و سرکار دشتکی (با بازی فرید سجادی حسینی) هم در تلاشاند تا استقبالی در خور جایگاه زن داشته باشند. چرا باید این سریال را ببینید؟ این سریال تمام عناصر یک داستان عاشقانه کلاسیک را در بهترین حالت خود ارائه میدهد.
ترکیبی از اکشن واقعگرایانه، درام احساسی و فیلمبرداری بینظیر، این سریال را به اثری ماندگار تبدیل کرده است. بهرام بیضایی در این اثر، تصویری از تقابل انسان و طبیعت و نبرد درونی انسان با گذشتهاش ارائه میدهد. فضای فیلم با نمادها و جزئیاتی غنی خلق شده که هرکدام رازهای خود را به دوش میکشند. داسی خونین که از قایق آیت بهدست میآید، گرهای است که شک را به یقین تبدیل میکند و اهالی را به محاکمه این غریبه میکشاند. ساده اینکه امیر خان یک مرد خوشنیت ترسو است و خب ترس برادر مرگ است. پس امیر خان بنا نیست همان پرستوی مهربان و مظلوم و فداکار همیشگی باشد.
اما آنچه محسن قرایی در فیلم سینمایی بیهمهچیز انجام داده، ساخت یک فیلم ایرانی کامل منطبق با روح زمانه است؛ انتخاب درست و در زمان درست. تمام منتقدان و مخالفان سرسخت فیلم بی همه چیز محسن قرایی در یک نکته راجع به این بازیگر اتفاق نظر داشتند و آن درخشش تمام و کمال باران کوثری در فیلم سینمایی بی همه چیز است. این درحالیست که باران کوثری نه تنها نتوانست از داوران برای نقش مکمل زن سیمرغ بگیرد، بلکه حتی برای این جایزه نامزد هم نشد تا همه از سلیقه عجیب داوران و البته دستهای پشت پرده صحبت کنند. داستان فیلم سینمایی بیهمهچیز اقتباسی از نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات است که هم در تیتراژ به آن اشاره شده و هم در مصاحبه محسن قرایی نویسنده و کارگردان فیلم آمده است. در ادامه فیلم به گذشته برمیگردیم و زمانی که، الفابا با رنگ سبز و چهرهای متمایز به دنیا میآید. پدر و مادر او از دیدن این نوزاد عجیب شوکه میشوند و همین ظاهر متفاوت که کلیدواژه اصلی داستان و فیلم است، او را به کودکی منزوی و آسیبدیده تبدیل میکند.
کریمی با گریمی خاص در فیلم بیهمهچیز حضور دارد و یکی از نقشهای فرعی خوب این فیلم را بازی میکند. حجازی فر هم همچون هدیه تهرانی و باران کوثری، دیگر بازیگر فیلم بدون همه چیز بود که مورد غضب داوران جشنواره قرار گرفت و حتی او را کاندیدای دریافت سیمرغ هم اعلام نکردند. در خلاصه داستان فیلم بی همه چیز آمده که این فیلم سینمایی درباره وسوسه شدن است.
این فیلمساز برداشتی را از داستان کلاسیک به تصویر کشیدهاست، که با حوصله شخصیتها را معرفی میکند. دلایل وجودی شخصیتهای اصلی را توضیح میدهد و نشان میدهد که چرا هر کدام به آنچه که در نهایت هستند تبدیل شدهاند. در حقیقت با وجود این فیلم ما باید بهعنوان مخاطب زمان بیشتری را صرف درک عمیقتری از پیشینه الفابا کنیم و بفهمیم چرا او نسبت به وضعیت اسفناک حیوانات در از، تا این اندازه نگران است. ما باید بفهمیم که چرا الفابا که در طول این فیلم تا این اندازه مهربان و بیآزار است، در نهایت به جادوگر بدجنس غرب تبدیل میشود، که هیچکس برای مرگ او سوگواری نمیکند. در فیلم همچنین توضیح داده میشود، که چرا گلیندا بهعنوان جادوگر خوب معرفی میشود.
موزیک متن فیلم بی همه چیز ( تالار رودکی )
داستانی عمیق، شخصیتهایی پیچیده و روابط انسانی تأثیرگذار باعث شده این سریال همچنان جزو برترینهای ژانر خود باشد. بازیگری تامی لی جونز و رابرت دووال در نقشهای اصلی، یکی از نقاط قوت مهم آن است. این سریال نهتنها درباره سفر از نقطهای به نقطه دیگر، بلکه درباره جستجوی هویت، رفاقت و رویارویی با گذشته است.
سریال The Penguin
او که از ترس انفجارهای راهسازی به شالیزار زنی مهربان بهنام نایی پناه میآورد، با استقبال گرم او روبهرو میشود. نایی که همراه دو فرزند خردسالش و در غیاب شوهرش زندگی میکند، باوجود تفاوت زبانی تلاش میکند با باشو ارتباط برقرار کند و برای او فضایی امن بسازد. بیهمهچیز بعد از 2 فیلم «خسته نباشید» و «سد معبر» که هردو جزو آثار موفق بودن، سومین اثر قرایی و در واقع بزرگترین و پربازیگرترین پروژه فیلمسازی این کارگردان صاحبنام به حساب میاد. قرایی همچنین برای فیلمنامه فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، همراه با محمد داوودی برنده سیمرغ بلورین شد. به پرویز پرستویی برای این بازی باید گفت آفرین، هادی حجازی فر خیلی خوب بود، باران کوثری و هدیه تهرانی عالی بودند. مهتاب نصیرپور در دهه نود فقط در شش فیلم سینمایی نقشآفرینی کرده که دو فیلم از این شش فیلم را در یک سال اخیر بازی کرده است.
مردم به این فرد بخاطر سابقه خوبش اعتماد کامل دارند و بسیاری از کارهای روستا را به امیر می سپرند. اما بعد از سالیان، یکی از اهالی روستا به اسم لی لی بعنوان اشراف زاده به روستا بر می گردد، لی لی به خاطر تهمت مردم روستا به فاحشه بودن از آنجا رفته بود. منتقدان مطرح در طول نمایش جشنوارهای فیلم بی همه چیز نظرات متفاوتی درباره آخرین ساخته محسن قرایی داشتند که در ادامه تعدادی از آنها را با هم مرور میکنیم.
اولین نقش تلویزیونیاش را در سریال دروغگوهای کوچک زیبا بازی کرد که برای این نقش به استانبول نقل مکان کرد. پس از موفقیت در این سریال پیشنهادهای بیشتری دریافت کرد و توانست در پروژههای بزرگتری ظاهر شود. در سال ۲۰۱۸ اولین تجربه سینمایی خود را با فیلم مقاومت کاراتای کسب کرد و از آن پس به یکی از چهرههای شناختهشده ترکیه تبدیل شد. چرا باید این سریال را ببینید؟ این سریال ترکیبی از نوستالژی، هیجان و درام احساسی است که نمونهاش را در کمتر اثری پیدا میکنید.
نحوه بازیافت ضایعات شیشه شکسته !
از دخالتهای استودیو گرفته تا تهدیدهای واقعی مافیا، همه چیز علیه اوست. شخصیتهای قدرتمندی مثل فرانسیس فورد کاپولا، مارلون براندو و حتی افراد واقعی دنیای جرموجنایت در این ماجرا نقش دارند. روایت فیلمنامهنویس و نبردش برای نوشتن داستانی که تبدیل به یکی از برترین آثار سینما شود، چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت. به یقین یکی از کامل، همگن، چندوجهی، ماندگار و مهمترین فیلمهای لیست 16 تایی فیلمهای حاضر در جشنواره امسال، فیلم بی همه چیز است. این گفته معروف که آنجا که سخن از گفتن بازمیماند، موسیقی آغاز میشود؛ در فیلم موزیکال شرور کاملا مشهود است.
علیالحساب باید تاکید کرد تماشای «بی همه چیز» روی پرده سینما تجربهای است که نباید از دستش داد. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی فر، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، لاله مرزبان و ... گمان نمیکردم بر بستر تاریخ معاصرمان بشود نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده را بومی و به شکل دیگر و آن هم در سینما احیا کرد.
توقیف مرگ یزدگرد نشاندهنده چالشهای سینماگران ایرانی در دوران پس از انقلاب اسلامی است. از یک طرف، محدودیتهای نظام حاکم بر آزادیهای هنری فشار وارد میکرد و از طرف دیگر، سینماگران همچنان در تلاش بودند تا با آثار خود واقعیتهای جامعه را بهتصویر بکشند. این هنرمند در سال ۱۳۱۷ در تهران و در خانوادهای فرهنگی متولد شد که علاقهاش به هنر و ادبیات از همان دوران کودکی شکل گرفت. تحصیلات خود را در رشته ادبیات فارسی آغاز کرد؛ اما بهدلیل عدم هماهنگی روشهای آموزشی دانشگاه با روحیه کنجکاو و پژوهشگرانهاش، تحصیل را نیمهکاره رها کرد. او پس از مدتی کار در اداره ثبت اسناد به اداره هنرهای دراماتیک پیوست و مسیر هنری خود را بهصورت جدی آغاز نمود. باشگاه فیلمبازها و سریالبینهای حرفهای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلمها و سریالها داریم.
{دانلود سریال دیو و ماه پیشونی
|}تمام صحنههای نبرد با دقت زیاد و با مشاوره نظامیان بازسازی شده است. رودی، تهیهکننده واقعی فیلم «پدرخوانده»، در ساخت این سریال مشاوره داده است. مافیا واقعاً تلاش کرد تا جلوی ساخت «پدرخوانده» را بگیرد، اما در نهایت تحت تأثیر فیلم قرار گرفتند.
سریال Pride and Prejudice اقتباسی از رمان جاودانه جین آستن است که زندگی الیزابت بنت و خانوادهاش را در انگلستان قرن نوزدهم روایت میکند. الیزابت دختری مستقل و باهوش است که در جامعهای زندگی میکند که ازدواج، سرنوشت نهایی هر زنی محسوب میشود. وقتی آقای دارسی، مردی ثروتمند اما مغرور، وارد زندگی او میشود، تضادهای میان این دو شخصیت به اوج میرسد. هر دو باید غرور و پیشداوریهایشان را کنار بگذارند تا حقیقت احساسات خود را درک کنند.
پرویز پرستویی بهترین بازی چند سال اخیر خود را به نمایش میگذارد و چشم برداشتن از هدیه تهرانی در شمایلی که برای او طراحی و ساخته شده کار سختی است. فیلم شرور بهشدت موردانتظار مخاطبان سینما و علاقمندان به این نوع اثر سینمایی بود؛ بهخصوص افرادی که داستان کلاسیک شهر از را دوست دارند. مخاطبان انتظار زیادی برای اکران و تماشای این فیلم کشیدند؛ اما در بیشتر موارد، انتظارات آنها برآورده نشد. زمان نمایش فیلم شرور دو ساعت و چهل دقیقه است و این اثر را خستهکننده میکند. درحقیقت فیلم فاصله زیادی با یک اثر اقتباسی موفق دارد، هرچند بههیچعنوان نمیتوان از نقاط قوت آن چشم پوشید. با این وجود وقتی شما بهعنوان فیلمساز به سراغ برداشت از اثری میروید که در فرهنگ عام جایگاه ویژهای دارد، باید تمام توان خود را بهکار گیرید.
این را مقایسه کنید با آن سنگسار دستهجمعی آلفرد توسط همهی مردم روستا در پایان نمایشنامه که چقدر نفسگیر از کار در میآید. قرایی شوخطبعی نمایشنامهی دورنمات را گرفته و به جایش قسمتهای ملودرامیک به آن اضافه کرده است. مثل رابطهی دختر امیر با معلم مدرسه که قرار است وجدان بیدار جامعه باشد که در نهایت شکست میخورد. یا تغییر در شخصیتپردازیهای همسر و فرزند امیر که احتمالا آنها را به روحیهی احساساتی ایرانی نزدیکتر کرده اما به جایش از آن حس دهشتناک دور شدن از انسانیت که ایدهی دورنمات است خبری نیست.
{نقد فیلم شرور (Wicked) : روایتی موزیکال از جادوگر شهر از
|}محسن قرایی (متولد ۱۳۶۲) قبلتر ۲ فیلم «خسته نباشید» و «سد معبر» را ساخته که هر دو جزو آثار موفق بودهاند. او برای فیلمنامه فیلم «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی، همراه با محمد داوودی برنده سیمرغ بلورین شد. فیلم بی همه چیز سومین فیلم قرایی است و در واقع بزرگترین و پربازیگرترین پروژه فیلمسازی او.
فیلمبرداری بهصورت سیاهوسفید انجام شده تا حس نوآر را بهشدت تقویت کند. اندرو اسکات، بازیگر نقش اصلی، برای این نقش تحسین زیادی دریافت کرده است. سریال از نظر وفاداری به منبع اصلی، بهشدت به رمان نزدیک است و از تغییرات بزرگ پرهیز کرده است. مشکل بزرگ «بی همه چیز» این است که فاقد زیباییشناسی منحصر به فرد است. این یک روایت ساده و نه چندان پیچیده با طراحی صحنهی خوب، بازیهای استاندارد و کارگردانی متعادل است.
این فیلم داستان زنی بهنام گلرخ کمالی را روایت میکند که پس از جدایی از همسرش به تهران بازمیگردد و درگیر مشکلات پیچیدهای میشود. او درمییابد که همسرش بهدلیل ورشکستگی در آستانه فروپاشی قرار گرفته است. در این مسیر پرچالش با مسائلی ازجمله بیاعتمادی، خیانت و خشونت مواجه و به تدریج متوجه میشود که همهچیز آنطور که بهنظر میرسد نیست. او نهتنها کارگردان سینما و تئاتر، بلکه پژوهشگری ژرف در زمینه تاریخ، اسطوره و ادبیات ایران است. در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین فیلم های بهرام بیضایی بپردازیم و نگاهی به کارنامه پرافتخارش داشته باشیم. او اشتباه گذشتهاش را اینبار به دلیل ترس از مرگ و کشته شدن توسط اهالی ده تکرار میکند و دختر و همسرش را وجه معامله قرار میدهد تا خودش جان سالم به در برد.
همان کاری که سالها پیش با لیلی (با بازی هدیه تهرانی) کرده بود و از ترس خشم خان، عطای زندگی کردن با لیلی و فرزندی که باردار بود را به عطایش میبخشد و موجبات آوارگی و ترومای لیلی را فراهم میکند. مهتاب نصیرپور یکی از اساتید بزرگ و بیبدیل تئاتر است که بازیگران بزرگ زیادی را به سینما و تلویزیون ایران معرفی کرده است. نصیرپور البته در سینما و تلویزیون هم فعالیت زیادی داشته، اما به دلیل گزیدهکار بودن در این دو مدیوم تعداد فعالیت تئاتریاش بیش از آثار سینما و تلویزیونی این بازیگر است.
در لیست بهترین فیلم های بهرام بیضایی بیشک سگکشی در صدر لیست قرار دارد. این سینمایی ازجمله فیلم های ایرانی خاطره انگیز دهه 60 و دوازدهمین فیلم منتشرشده بیضایی است که پس از یک دهه دوری اجباری از فیلمسازی به پرده سینما بازگشت. سگکشی بهدلیل نگاه اجتماعی و ساختار تریلری منحصربهفرد خود توسط برخی منتقدان ایرانی با آثار کلاسیک تاریخ سینما مقایسه و در گزارشی از بنیاد فیلم بریتانیا بهعنوان یکی از بهترین تریلرهای تاریخ سینما شناخته شد. فیلم سینمایی بی همه چیز ، فیلمی متفاوت با حضور بازیگران توانایی چون هدیه تهرانی و پرویز پرستویی خواهد بود. کارگردان، فیلمنامهنویس و بازیگر باسابقه کشورمان که تا قبل از همکاری با اصغر فرهادی بیشتر در تئاتر فعالیت داشت. اما او هم مثل پدرام شریفی با بازی در فیلم بی همه چیز و سریال میخواهم زنده بمانم این روزها ارتباط بیشتری با مخاطبان و علاقهمندان سینما و تلویزیون دارد.
داستان فیلم روایتگر زندگی چکامه چمانی است که در پی یک تصادف تلخ، همسر و فرزند خود را از دست داده است. او که با درد و رنج این فقدان دستوپنجه نرم میکند، با ورود مردی تازهوارد، زندگیاش دستخوش تغییرات بیشتری میشود. این مرد که بهتازگی از زندان آزاد شده، رازهایی نهفته در دل دارد که بهمرور فاش میشوند و چکامه را با چالشهایی اخلاقی و احساسی روبهرو میکنند. تمام اجزای فیلم از بازیگری گرفته تا رنگ و نور و صدا و صحنه و البته کارگردانی تک به تک قابل تحلیل است. نتیجه اینکه فیلم بی همه چیز اثری کاملا سینمایی، داستانمحور، قصهگو و البته همگن است و لذت سینما تماشا کردن را برای مخاطبش فراهم میکند. همه هم با این انگیزه که ثروت هنگفت زن میتواند مردم اهالی را از فقر نجات دهد.
گلیندا از مادام موریبل میخواهد که به او هم درس جادوگری بدهد ولی مادام هیچ استعدادی در او نمیبیند. الفابا یک دختر طردشده با رنگ سبز و لباسهای تیرهرنگ است و گلیندا یک دختر شاد با لباسهای روشن. درواقع در اینجا فقط شخصیت این دو نیست که با هم در تضاد هستند، پالت رنگی فیلم در ابتدا میدان نبردی بین رنگ سبز پوست الفابا و رنگ صورتی لباس گلیندا است.
سریال The Penguin داستان یکی از بدنامترین شخصیتهای دنیای دیسی، اوزوالد کابلپات، معروف به پنگوئن را روایت میکند. این سریال ادامهای بر فیلم The Batman (2022) است و تمرکز آن بر قدرتگیری تدریجی این تبهکار در دنیای جرموجنایت شهر گاتهام است. کابلپات، که حالا قصد دارد جای خود را در میان خلافکاران شهر محکم کند، در مسیر خود با دشمنان سرسخت و چالشهای بزرگی مواجه میشود. او مردی باهوش، بیرحم و فرصتطلب است که بهسوی قدرت مطلق در حال حرکت است. در این سریال، شاهد روند تبدیل شدن اوزوالد از یک مهره کوچک به یکی از قدرتمندترین خلافکاران گاتهام خواهیم بود. این سریال اقتباسی تازه از رمان «آقای ریپلی بااستعداد» است که قبلاً هم فیلمهای موفقی از آن ساخته شده است.
فیلم به اندازهای است که البته در فقدان آثار بزرگ ممکن است از آن چیزی که واقعا هست بزرگتر جلوه کند. از منظری دیگر فیلمنامهنویس با درک درونمایه انسانی و جهانشمول فیلم و فهم درست از روابط و کنش و واکنشها، این امکان را بهدست آورده است که متن اصلی را به متنی وطنی تبدیل کند. لی لی در یک سوم ابتدایی فیلم وارد قصه میشود و کم کم تمام امور را به دست میگیرد. امیر مردی است که معتمد مردم یک روستا است و بخش مهمی از امور روستا بر عهده اوست.
این گروه از نیروهای هوابرد آمریکا در عملیاتهای مهمی مانند نبرد نرماندی، آزادسازی فرانسه و محاصره باستون شرکت داشتند. سریال از ابتدا تا انتها، نگاهی عمیق به زندگی سربازانی دارد که در سختترین شرایط، برای زنده ماندن و انجام مأموریتهایشان تلاش میکنند. داستان از روزهای آموزش اولیه شروع شده و تا پایان جنگ ادامه مییابد. برخلاف بسیاری از آثار جنگی، تمرکز این سریال فقط روی نبردها نیست، بلکه به احساسات، ترسها و دوستیهای عمیقی که در میدان نبرد شکل میگیرند نیز پرداخته میشود.
فرمت داستانی متفاوت، استفاده از سبکهای مختلف تلویزیونی و روایت منحصربهفرد، آن را به یکی از خلاقانهترین آثار مارول تبدیل کرده است. اگر فکر میکنید دنیای ابرقهرمانی فقط درباره نبردهای بزرگ است، این سریال نظرتان را تغییر خواهد داد. WandaVision نشان میدهد که یک داستان احساسی و شخصی هم میتواند در دنیای مارول بهشدت تأثیرگذار باشد. بهترین مینی سریال ها این قابلیت را دارند که در چند قسمت فشرده، تجربهای عمیقتر و تاثیرگذارتر از یک فیلم معمولی خلق کنند. در حالی که فیلمهای سینمایی مجبورند همهچیز را در دو ساعت خلاصه کنند، مینیسریالها نفس راحتی میکشند و اجازه میدهند داستان با ضرباهنگ طبیعی خودش جلو برود.
کارگردانی محسن قرایی استانداردی دارد که فیلم تا پایان کشش خودش را حفظ میکند اما آن قسمتهایی که سانتیمانتال میشود و با شخصیت امیر احساس همدردی میکند باعث میشود جایگاه فیلم تنزل پیدا کند. از سوی دیگر میتوان به شکل و شمایل انتخاب بازیگر و چهره آرایی و بازیگردانی در فیلم اشاره کرد. در لایه رویی باز هم با یک پرستویی مهربان و دغدغهمند و انساندوست طرفیم که مظلوم است و قطره اشکی گوشه چشم دارد و دیدگان ترش در مخاطب همدلی ایجاد میکند اما در فیلم بی همه چیز ماجرا به طرز ظریفی تفاوت میکند. بیهمهچیز، اثری در ژانر اجتماعی و درام، به کارگردانی محسن قرایی و تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی، محصول 1399 ایرانه. دستاورد بصری محسن قرایی در فیلم بی همه چیز یک نسخه کامل از توانمندیهای سینمای ایران در پایان قرن است.
بیضایی در این اثر، فراتر از یک داستان سرراست، به مفاهیمی چون هویت، تعلق و انسانیت میپردازد. از نمادهای ظریف گرفته تا تصاویر عمیقا تاثیرگذار، هر عنصر فیلم در خدمت خلق جهانی است که هم زیبا و هم تلخ است. شاید وقتی دیگر باوجود انتقادهایی که در زمان خود دریافت کرد، توانست مخاطبانی را جذب کند که به دنبال آثاری مفهومی و تاثیرگذار بودند.
فیلمبرداری سریال در ایرلند انجام شده تا حس واقعگرایی آن تقویت شود. عاطفه، خواهر مسیب در اینجا وارد میشود و رابطهای عاطفی میان او و حکمتی شکل میگیرد که سرآغاز تغییرات پیچیده و گریزناپذیری است. داستان در عمق خود به مشکلات اجتماعی و تضادهای طبقاتی نیز اشاره دارد.
محسن قرایی پیش از این دو فیلم بلند “قصر شیرین” و “خسته نباشید” را کارگردانی کرده بود. وبسایت نما تی وی، یک رسانه اینترنتی مجاز در زمینه دانلود فیلم جدید و سریال ایرانی و خارجی میباشد. این رسانه در ستاد ساماندهی پایگاههای اینترنتی ایران ثبت شده و تمام محتوای موجود در سایت نما تی وی متناسب با فرهنگ خانوادههای ایرانی است.
شریفی بعد از درخشش در نقش چندوجهی پیمان در سریال همگناه، بازی تحسینبرانگیزی در فیلم بی همه چیز دارد و به خوبی پا به پای ستارگان بزرگ این فیلم در خلق کاراکتر معلم روستا موفق ظاهر میشود. حسین جوانی | فیلم بی همه چیز بر اساس نمایشنامه ملاقات با بانوی سالخورده نوشته فردریش دورنمات ساخته شده. فیلم بی همه چیز با پُررنگ کردن یکی از این مضامین اصلی، داستان را از تراژی کمدی به درام تغییر داده و با محدود کردن شخصیتها باعث میشود بیننده تا انتهای فیلم به شکلی متمرکز درگیر موقعیت مرکزی داستان باقی بماند.
اما فیلم شرور محصول 2024 مستقیما به تفاوت نژاد نمیپردازد و به بینندگان واگذار میکند که با آن درگیر شوند یا نه. درحقیقت روایت ساده فیلم شرور، پتانسیل زیادی برای به چالش کشیدن دغدغههای انسان معاصر دارد. اما آیا این چشمانداز جهانی چند نژادی و چند قومیتی بر فراز رنگینکمان دستنخورده باقی خواهدماند. خیلی چیزها در خطر است و آینده روشن به نظر نمیرسد، اما امیدوارم الفابا و گلیندا استقامت کنند. فیلمنامه این اثر که توسط محسن قرایی و محمد داوودی و با الهام از نمایشنامه معروف ملاقات با بانوی سالخورده اثر فریدریش دورنمات نوشته شده، منشأ خلق اثری شد که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش دراومد.
تمثیل شرور هم بهاندازه کافی صریح و هم مبهم است، که بتوانیم آن را با هر محیط سیاسی یا اجتماعی که بخواهیم، تطبیق دهیم. کاملا مشخص است که شاهکارهای جورج اورول تاثیر آشکاری بر کتاب مگوایر داشتهاند. فرانک باوم و هم فیلم کلاسیکی به همین نام محصول سال 1939، منابع الهام اصلی این اثر هستند. فرانک باوم از نوشتن این کتاب، حمله به سیاستهای اقتصادی آمریکا در اوایل قرن بودهاست. بهعبارت دیگر، تنش بین شرور و سرزمین خیالی از همیشه وجود داشتهاست. جهان بیشازحد سوریال و عجیب است، و نمیتوان آن را واقعی در نظر گرفت و حتما باید معنایی داشتهباشد.
فیلم مفت بر سینما